Stipendium för goda resultat

Haninge kommun uppmuntrar elever som gjort extra bra ifrån sig i. Därför delar vi varje år ut ett stipendium till elever med mycket goda slutbetyg i årskurs 9. Elever i både kommunala och fristående skolor har möjlighet att få stipendiet.

Foto: Mostphotos

Krav för att få stipendiet

Stipendiaterna måste ha minst 325 meritpoäng (av 340 möjliga) i slutbetyg från årskurs 9 i en kommunal eller fristående skola i Haninge. Stipendiet består av ett diplom och ett presentkort.

Syftet med stipendiet

Syftet med stipendiet är att förstärka vikten av utbildning och grundskolans roll samt skapa fler goda förebilder för våra elever.

Tidigare års stipendieutdelning

2023 års stipendieutdelning

2022 års stipendieutdelning

Elevstipendiat 2023

Malwina Domanska från Söderbymalmsskolan belönades med ett elevstipendium 2023 för mycket goda studieresultat i grundskolan. Här tipsar hon om hur man kan lyckas med sin skolgång.

Varför tror du att du fick så bra betyg?
- Jag satsade på att göra allt jag skulle i skolan så att jag inte låg efter. Med hög motivation och viljekraft lyckades jag alltid ligga i fas med allting och kunde slippa all stress och oro, säger Malwina.

Vad är bra med din skola?
- Söderbymalmsskolan är jättebra tack vare lärarna som alltid tar hänsyn till eleverna och vad vi tycker. I skolan tänker man på elevernas bästa och skolan skapar goda förutsättningar för en lyckad skolgång.

Vad vill du ge en blivande elev för tips för att lyckas med sin skolgång?
- Se till att ha alla dörrar öppna den dagen du kommer på vad du ska plugga vidare, tipsar Malwina.

Malwina ger även råd om att inte stressa över skolan i onödan:

- Gör allt i din takt, men på ett sätt som får dig att känna att du hinner med allt du ska göra i skolan så att du kan göra saker du gillar på fritiden. En bra balans mellan skola och fritid resulterar i bra betyg, säger Malwina.

Senast uppdaterad: 27 augusti 2018